پنج شنبه, 03 تیر 1400
شناسه خبر:5181

عامل اصلي پيروزي در عمليات بيت‌المقدس

  • انداز قلم

سرهنگ «عباس حسن نيا» مديركل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان گلستان و دبير ستاد گراميداشت سوم خرداد در استان گلستان، در يادداشتي، عوامل و رموز پيروزي رزمندگان در عمليات بيت المقدس را بيان كرد.

مقالات و تحلیل ها

متن اين مقاله به شرح زير است:

پيروزي ها، حاصل حماسه هايي است كه در شرايط سخت و دشوار بروز پيدا مي كند. روحيه حماسي از جمله مهمترين مؤلفه هاي قدرت ملي در برابر دشمنان در شرايط مختلف تهديد، جنگ و پس از آن است. اين عامل نقش مهمي در بازدارندگي دفاعي دارد. در طول انقلاب اسلامي و مبارزه با رژيم شاه و نيز در دوران دفاع مقدس و مقابله با دشمنان، همواره بر استفاده از ظرفيت اقتصادي و تحول دروني ملت ايران، تأكيد شده است.

دميدن روح اميد، آرمان و اعتماد به نفس و ايستادگي در برابر دشمن، در ملت ايران، رمز اصلي برانگيختن جوانان كشور و تبديل آنان به مجاهدان مشتاق شهادت در دوران دفاع مقدس بود. همين تحول رواني در ملت ايران رمز پايداري و استمرار انقلاب و عزت و قدرت ملي در برابر تهديدات مختلف دشمن، و عامل اصلي بازدارندگي در برابر دشمن است.

دفاع مقدس هشت ساله ملت ايران حامل فرهنگ و ويژگي هاي ويژه اي است كه آن را از ساير نبردها و جنگ هاي متعارف به استثناي نبردهاي قهرمانان صدر اسلام متمايز مي سازد. فرهنگ و ادبياتي كه در دفاع مقدس توليد شده آميزه اي از حماسه و عرفان بود و درون آن باورهاي ديني و انديشه دفاعي اسلام بود كه حضرت امام (ره) در تبيين اين فرهنگ و ادبيات نقش تعيين كننده اي دارند.

تبيين، حفظ و توسعه اين فرهنگ به عنوان يكي از مهمترين مؤلفه قدرت نرم كشور براي بهره برداري از آن در جنگ هاي آينده ضرورتي جدي است. روحيه حماسي ملت ايران و روحيه حماسي رزمندگان اسلام در ميدان هاي نبرد با دشمن، يكي از عوامل سرنوشت ساز در دفاع مقدس و دستاوردهاي آن بود كه آثار و پيامدهاي گسترده اي در پشتيباني از جنگ در ميدان نبرد داشت.

قدرت رزمندگان در پيروزي عمليات بيت المقدس و حماسه سوم خرداد عامل فيزيكي و مادي نبود، بلكه معنويت موجود در قلب رزمندگان عامل اصلي پيروزي محسوب مي گرديد. معنويتي كه توسط دشمنان مادي قابل پيش بيني و برشماري نمي باشد، فرهنگي كه حضرت امام (ره) در دل رزمندگان اسلام نهادينه نمود فرهنگ مادي و يا شاخه اي از آن نبود، ايشان هرگز از ابزار مادي براي تقدير از رزمندگان استفاده نمي كردند.

بعد از فتح بزرگ خرمشهر ايشان همچون عرف دنياي مادي به فرماندهان مدال و درجه ندادند و اين پيروزي را به لطف خدا نسبت داده و اعلام داشته اند كه خرمشهر را خدا آزاد كرد و پيرو آن به مريدان خود پيام دادند كه اين پيروزي بزرگ و حيرت انگيز شما را از ياد خداوند كه نصر و فتح در دست اوست غافل نكند و رزمندگان را از وسوسه هاي شيطاني آگاه نمود و افزودند كه غرور فتح، شما را به خود جلب نكند كه اين آفتي بزرگ و دامي خطرناك است.

فرهنگ غني احياء شده توسط حضرت امام با آشنايي كامل از انسانهاي دو سوي نبرد ارائه گرديد. در اين سوي نبرد افراد بزرگي همچون شهيدان حسن باقري و منفرد نياكي فرماندهي مي كردند كه گفته مي شد در همان ايام به شهيد سرهنگ (وقت) منفرد نياكي فرمانده قرارگاه فتح اعلام شده بود كه دختر تيزهوش و دلبندش كه درگير سرطان خون هست روزهاي آخر عمرش را مي گذراند.

لذا براي آخرين ديدار به مرخصي بيايد ولي وي به همسرش گفته بود اين سربازان كه در مصاف با دشمن بعثي هستند همگي فرزندان منند و من وظيفه دارم كه در كنار آنها باشم و همراه آنها بجنگم تا دشمن را ناكام كنم و پيروزي را براي اسلام و مردم فداكار خود به ارمغان بياورم، آن فرزندم كساني را دارد كه در كنارش باشند ولي من نمي توانم در اين بحبوحه جنگ فرزندان سرباز خود را تنها بگذارم و پس از 45 روز و زماني كه از چهلم فرزندش مي گذرد بر سر مزارش اشك پدري اش جاري مي گردد.

در همين ايام در آن سوي نبرد سرهنگ عراقي رضا البحري در خاطراتش مي گويد: سرهنگ احمد زيدان نماينده تام الاختيار وزارت دفاع عراق در خرمشهر در حين فرار، استوار فتحي الديهمي را كه سال ها به او به عنوان آجودان خدمت كرده بود، به دليل زخمي شدن با اسلحه كمري اش به قتل مي رساند و مي گويد ممكن است ايراني ها به او برسند و به وجود ما پي برده و تعقيبمان كنند.

تفكر حضرت امام (ره) در سخت ترين شرايط نبرد براي فرماندهان و رزمندگان راهگشا بود و حتي در ناكامي ها نيز يك پيام چند خطي وضعيت را كاملا متفاوت مي نمود.

بطور مثال در مراحلي از عمليات بدر كه شرايط روحي مناسبي بر هدايت نبرد حاكم نبود چند جمله ايشان شرايط را كاملا متحول نمود و اين در حالي است كه در دنياي مادي و يا حتي آنان كه از روحيات حماسي خاص جغرافيايي براي تغيير استفاده مي كنند و بر منطقه نبرد فرماندهي و تسلط نظامي دارند نمي توانند چنين تحولي را ايجاد نمايند و تشويق و تنبيه و تهديد ابزارهايي بود كه در آن سوي ميادين نبرد حق عليه باطل به كار گرفته مي شد.

فرهنگ ايثار، شهادت و مقاومت، عصاره انديشه ناب فرهنگ عاشورايي است كه توسط حضرت امام (ره) در سرزمين اسلامي مان احياء گرديد و انشاءا... با اين رمز پيروزي، همه دوران، مسلمانان هوشمندانه پيروز ميادين مختلف باشند.

 

 

منبع:

1. خبرگزاري دفاع مقدس

2. پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی

ارسال نظر به عنوان مهمان

  • هیچ نظری یافت نشد